Žákovské portfolio v praxi

Přidal: Eliška Kučerová, 23. 4. 2025

Navazujeme na náš předchozí článek Žákovské portfolio na ZŠ a jeho využití s aplikací Salmondo, který představil základní koncept žákovského portfolia a jeho propojení s kariérovým poradenstvím. V tomto textu se zaměříme na praktické aspekty práce s portfoliem během školního roku, možnosti mezioborové spolupráce a specifika využití portfolia pro žáky 8. a 9. tříd a středních škol.

Co je portfolio žáka?

Portfolio je souborem prací žáka sebraným za určité období, který poskytuje informace o jeho zkušenostech a pracovních výsledcích. Dobře vedené portfolio pomáhá rozvíjet motivaci žáka, jeho samostatnost a odpovědnost za vlastní vzdělávání. Zároveň je cenným nástrojem pro kariérové poradenství, neboť umožňuje žákovi i kariérovému poradci vidět ucelený obraz o dovednostech, zájmech a směřování žáka.

Podle metodiky Žákovská portfolia od Vzdělávání všem je klíčovým prvkem portfolia reflexe - bez ní by šlo jen o složku dokumentů. Portfolio slouží jako nástroj osobnostního rozvoje, sebeprezentace a celoživotního učení, plnící funkce:

  • sběrné – místo pro ukládání důkazů (dokumenty, diplomy, fotky, záznamy),
  • sebereflektivní – prostor pro vyhodnocování shromážděných důkazů,
  • sebeprezentační – výběr materiálů pro prezentaci na pohovoru či zkoušce,
  • formativní – nástroj reflexe procesu učení a plánování vlastního rozvoje.

Portfolio může mít také ruzkou podobu, podle účelu, k jakému jej chce žák využít:



Mezioborová spolupráce při práci s portfoliem

Mezioborová spolupráce je skvělým způsobem, jak obohatit žákovské portfolio o různorodé materiály a pomoci žákům vidět souvislosti mezi jednotlivými předměty a reálným světem práce. Portfolio zde slouží nejen jako úložiště výstupů, ale především jako nástroj pro reflexi a uvědomění si vlastních kompetencí napříč různými obory.

Příklad: Exkurze v televizním/rozhlasovém studiu

Představme si, že se třídě naskytne možnost navštívit místní televizní či rozhlasové studio. Tato jediná aktivita může generovat materiály pro portfolio z mnoha předmětů:

  • Český jazyk / Cizí jazyk: Reportáž z návštěvy, rozhovor se zaměstnancem studia, scénář krátkého pořadu.
  • Mediální výchova: Analýza fungování média, reflexe rozdílů mezi veřejnoprávním a komerčním vysíláním.
  • Informatika: Dokumentace práce s technologiemi při editaci zvuku či videa, vlastní sestřih pořadu.
  • Výtvarná výchova: Návrh grafiky pro pořad, analýza vizuální stránky televizní tvorby.
  • Fyzika: Poznatky o fungování zvukové a vysílací techniky, akustice studia.
  • Občanská výchova: Reflexe role médií ve společnosti, etické aspekty mediální tvorby.

Jak začlenit výstupy do portfolia

Při mezioborové aktivitě je role kariérového poradce klíčová:
  1. Před exkurzí: Připravte žáky na to, čeho si mají všímat. Rozdělte úkoly podle předmětů či zaměření žáků.
  2. Během exkurze: Motivujte žáky k pořizování fotografií (kde je to možné), poznámek a kladení otázek o profesích.
  3. Po exkurzi: Pomáhejte žákům začlenit výstupy do portfolia s důrazem na získané kompetence.

Tip pro kariérové poradce
: Vytvořte jednoduchý pracovní list, který žákům pomůže zaměřit se na profese v navštíveném prostředí, požadované vzdělání, kompetence a pracovní náplň.

Práce s portfoliem na konci školního roku

Konec školního roku je ideálním časem pro zhodnocení a aktualizaci portfolia.

Rekapitulace a reflexe

Pomůžete žákům shromáždit všechny podklady za uplynulý školní rok a společně projděte, co se podařilo, v čem nastal posun a které kompetence žáci rozvíjeli. Reflexe může mít různé podoby:
  • Vizualizace pokroků v různých oblastech (učení, pracovní zkušenosti, sebepoznání, volný čas),
  • Identifikace nejčastějších ("top") kompetencí žáka,
  • Individuální rozhovor nad portfoliem (kombinace formativného a sumativního hodnocení žáka).

Třídění materiálů

Ne všechny dokumenty v portfoliu mají stejnou hodnotu. Naučte žáky třídit materiály podle těchto kritérií:
  • Co zachovat (klíčové důkazy o kompetencích, významné úspěchy)
  • Co aktualizovat (životopis, seznam cílů)
  • Co archivovat nebo vyřadit (zastaralé nebo méně významné materiály)

Tip pro kariérové poradce
: Věnujte 1-2 hodiny na konci školního roku společnému třídění a aktualizaci portfolií. Zařaďte i vzájemné sdílení a ocenění pokroku mezi žáky. Zvažte možnost převedení fyzického portfolia do elektronické podoby (např. do cloudového úložiště), která nabízí výhody jako snadnější sdílení, neomezený prostor pro ukládání a lepší dostupnost materiálů pro žáky i po ukončení školního roku.

Specifika práce s portfoliem podle věku žáků

8. třída - Sebepoznání a průzkum

V 8. třídě by portfolio mělo pomáhat žákům:
  • Mapovat silné stránky a zájmy;
  • Objevovat různé oblasti světa práce;
  • Začít uvažovat o možnostech další vzdělávací dráhy.

Aktivita pro 8. třídu (konec roku)
: Žáci vytvoří myšlenkovou mapu svých silných stránek a zájmů a propojí je s možnými profesními oblastmi. Tato mapa se stane základem pro práci v 9. třídě.

9. třída - Volba další vzdělávací cesty

Portfolio v 9. třídě pomáhá:
  • Konkretizovat představy o budoucím povolání;
  • Propojovat osobní předpoklady s požadavky středních škol;
  • Připravit materiály pro přijímací řízení, příp. na vstup na trh práce (CV, motivační dopis).

Aktivita pro 9. třídu (konec roku)
: Žáci připraví akční plán na léto a začátek střední školy - co si chtějí vyzkoušet, jaké informace ještě potřebují získat, jak se připravit na novou školu.

Střední škola - Příprava na pracovní proces nebo další studium

Na střední škole portfolio slouží k:
  • Dokumentaci odborných dovedností získaných během praxe
  • Přípravě na vstup na trh práce (CV, motivační dopis);
  • Plánování profesního rozvoje nebo dalšího studia.

Aktivita pro SŠ (konec roku)
: Studenti aktualizují svůj životopis, reflektují dovednosti získané během školního roku a stanovují si profesní cíle na další období.

Stručný harmonogram práce s portfoliem během roku


Portfolio se Salmondem

Propojení žákovského portfolia s aplikací Salmondo Junior přináší novou dimenzi kariérového poradenství. Žáci mohou výstupy ze Salmonda (výsledky testů, sebereflexe, informace o školách i osobní cíle) jednoduše exportovat do svého portfolia, čímž vytvářejí komplexní nástroj pro poznávání sebe sama i plánování budoucnosti. Takto ucelený přehled usnadňuje práci nejen žákům, ale i kariérovým poradcům a rodičům. Více informací o tomto efektivním propojení najdete v samostatném článku.

Závěr

Žákovské portfolio je cenným nástrojem nejen pro dokumentaci vzdělávací cesty, ale i pro kariérový rozvoj žáků. Systematická práce s portfoliem během celého školního roku, s důrazem na mezioborové propojení a reflexi na jeho konci, pomáhá žákům lépe porozumět sobě samým i světu práce. Pro kariérové poradce představuje portfolio jedinečný zdroj informací o žákovi a nástroj pro individuální i skupinovou práci.

Důležité je přistupovat k portfoliu jako k živému dokumentu, který se vyvíjí spolu s žákem, a zároveň jako k nástroji, který žák může využívat i po ukončení školní docházky při vstupu na trh práce nebo při dalším studiu. Správně vedené portfolio podporuje rozvoj dovedností žáků pro řízení vlastní profesní a vzdělávací dráhy, což je klíčová kompetence pro úspěšné fungování v dnešním rychle se měnícím světě práce.



Zdroje a další inspirace: