Žákovské portfolio v praxi

Přidal: Eliška Kučerová, 23. 4. 2025
Navazujeme na náš předchozí článek Žákovské portfolio na ZŠ a jeho využití s aplikací Salmondo, který představil základní koncept žákovského portfolia a jeho propojení s kariérovým poradenstvím. V tomto textu se zaměříme na praktické aspekty práce s portfoliem během školního roku, možnosti mezioborové spolupráce a specifika využití portfolia pro žáky 8. a 9. tříd a středních škol.
Co je portfolio žáka?
Portfolio je souborem prací žáka sebraným za určité období, který poskytuje informace o jeho zkušenostech a pracovních výsledcích. Dobře vedené portfolio pomáhá rozvíjet motivaci žáka, jeho samostatnost a odpovědnost za vlastní vzdělávání. Zároveň je cenným nástrojem pro kariérové poradenství, neboť umožňuje žákovi i kariérovému poradci vidět ucelený obraz o dovednostech, zájmech a směřování žáka.
Podle metodiky Žákovská portfolia od Vzdělávání všem je klíčovým prvkem portfolia reflexe - bez ní by šlo jen o složku dokumentů. Portfolio slouží jako nástroj osobnostního rozvoje, sebeprezentace a celoživotního učení, plnící funkce:
- sběrné – místo pro ukládání důkazů (dokumenty, diplomy, fotky, záznamy),
- sebereflektivní – prostor pro vyhodnocování shromážděných důkazů,
- sebeprezentační – výběr materiálů pro prezentaci na pohovoru či zkoušce,
- formativní – nástroj reflexe procesu učení a plánování vlastního rozvoje.
Portfolio může mít také ruzkou podobu, podle účelu, k jakému jej chce žák využít:
Mezioborová spolupráce při práci s portfoliem
Mezioborová spolupráce je skvělým způsobem, jak obohatit žákovské portfolio o různorodé materiály a pomoci žákům vidět souvislosti mezi jednotlivými předměty a reálným světem práce. Portfolio zde slouží nejen jako úložiště výstupů, ale především jako nástroj pro reflexi a uvědomění si vlastních kompetencí napříč různými obory.
Příklad: Exkurze v televizním/rozhlasovém studiu
Představme si, že se třídě naskytne možnost navštívit místní televizní či rozhlasové studio. Tato jediná aktivita může generovat materiály pro portfolio z mnoha předmětů:
- Český jazyk / Cizí jazyk: Reportáž z návštěvy, rozhovor se zaměstnancem studia, scénář krátkého pořadu.
- Mediální výchova: Analýza fungování média, reflexe rozdílů mezi veřejnoprávním a komerčním vysíláním.
- Informatika: Dokumentace práce s technologiemi při editaci zvuku či videa, vlastní sestřih pořadu.
- Výtvarná výchova: Návrh grafiky pro pořad, analýza vizuální stránky televizní tvorby.
- Fyzika: Poznatky o fungování zvukové a vysílací techniky, akustice studia.
- Občanská výchova: Reflexe role médií ve společnosti, etické aspekty mediální tvorby.
Jak začlenit výstupy do portfolia
- Před exkurzí: Připravte žáky na to, čeho si mají všímat. Rozdělte úkoly podle předmětů či zaměření žáků.
- Během exkurze: Motivujte žáky k pořizování fotografií (kde je to možné), poznámek a kladení otázek o profesích.
- Po exkurzi: Pomáhejte žákům začlenit výstupy do portfolia s důrazem na získané kompetence.
Tip pro kariérové poradce: Vytvořte jednoduchý pracovní list, který žákům pomůže zaměřit se na profese v navštíveném prostředí, požadované vzdělání, kompetence a pracovní náplň.
Práce s portfoliem na konci školního roku
Konec školního roku je ideálním časem pro zhodnocení a aktualizaci portfolia.
Rekapitulace a reflexe
Pomůžete žákům shromáždit všechny podklady za uplynulý školní rok a společně projděte, co se podařilo, v čem nastal posun a které kompetence žáci rozvíjeli. Reflexe může mít různé podoby:- Vizualizace pokroků v různých oblastech (učení, pracovní zkušenosti, sebepoznání, volný čas),
- Identifikace nejčastějších ("top") kompetencí žáka,
- Individuální rozhovor nad portfoliem (kombinace formativného a sumativního hodnocení žáka).
Třídění materiálů
- Co zachovat (klíčové důkazy o kompetencích, významné úspěchy)
- Co aktualizovat (životopis, seznam cílů)
- Co archivovat nebo vyřadit (zastaralé nebo méně významné materiály)
Tip pro kariérové poradce: Věnujte 1-2 hodiny na konci školního roku společnému třídění a aktualizaci portfolií. Zařaďte i vzájemné sdílení a ocenění pokroku mezi žáky. Zvažte možnost převedení fyzického portfolia do elektronické podoby (např. do cloudového úložiště), která nabízí výhody jako snadnější sdílení, neomezený prostor pro ukládání a lepší dostupnost materiálů pro žáky i po ukončení školního roku.
Specifika práce s portfoliem podle věku žáků
8. třída - Sebepoznání a průzkum
- Mapovat silné stránky a zájmy;
- Objevovat různé oblasti světa práce;
- Začít uvažovat o možnostech další vzdělávací dráhy.
Aktivita pro 8. třídu (konec roku): Žáci vytvoří myšlenkovou mapu svých silných stránek a zájmů a propojí je s možnými profesními oblastmi. Tato mapa se stane základem pro práci v 9. třídě.
9. třída - Volba další vzdělávací cesty
- Konkretizovat představy o budoucím povolání;
- Propojovat osobní předpoklady s požadavky středních škol;
- Připravit materiály pro přijímací řízení, příp. na vstup na trh práce (CV, motivační dopis).
Aktivita pro 9. třídu (konec roku): Žáci připraví akční plán na léto a začátek střední školy - co si chtějí vyzkoušet, jaké informace ještě potřebují získat, jak se připravit na novou školu.
Střední škola - Příprava na pracovní proces nebo další studium
- Dokumentaci odborných dovedností získaných během praxe
- Přípravě na vstup na trh práce (CV, motivační dopis);
- Plánování profesního rozvoje nebo dalšího studia.
Aktivita pro SŠ (konec roku): Studenti aktualizují svůj životopis, reflektují dovednosti získané během školního roku a stanovují si profesní cíle na další období.
Stručný harmonogram práce s portfoliem během roku

Portfolio se Salmondem
Závěr
Zdroje a další inspirace:
- Metodika žákovského portfolia JCMM
- Portfolio dovedností žáka, Národní pedagogický institut
- Základní škola Školamyšl - příklad dobré praxe práce s portfolii
- Krajské centrum vzdělávání