Klíčové kompetence na ZŠ: Jak je rozvíjet přes to, v čem jsou žáci dobří
Přidal: Tibor Kučera, 15. 11. 2022
Aktualizace 10/25
Příprava kurikulární reformy probíhala od druhé poloviny 90. let. Rámcové vzdělávací programy (RVP) byly schváleny v roce 2004 a od roku 2005 začaly školy vytvářet školní vzdělávací programy. Od té doby RVP prošel několika úpravami – nejvýznamnější byla revize v roce 2021 (digitální kompetence). V současnosti se připravuje další velká revize, která má být na školách povinně zavedena od školního roku 2027/28.
Aktuální RVP vymezuje osm klíčových kompetencí jako funkční propojení znalostí, dovedností, postojů a hodnot.
Proč jsou kompetence "klíčové"
-
otevírají dveře k úspěšnému životu – pomáhají žákům učit se, řešit problémy, komunikovat, orientovat se v digitálním světě,
-
rozvíjejí se v průběhu celého života, nejen ve škole,
-
pěstují se jak ve vyučování, tak i mimo něj – na škole v přírodě, v jídelně, o přestávkách.
Všichni víme, že se tyto kompetence mají rozvíjet. Ale jak na to v praxi, když už teď učitelé sotva stíhají učivo?
Od deficitů k potenciálu
Mnohdy se při rozvoji kompetencí zaměřujeme na to, co žákům chybí: "Tomáš neumí prezentovat." "Marie je tichá, měla by se víc projevovat."
Zkusme se na to podívat i z jiné strany.
Co když začneme od toho, v čem je každý žák přirozeně dobrý? Když víte, kde má žák svou sílu, můžete ji použít jako "vstupní bránu" k rozvoju všech kompetencí – včetně těch, které mu tolik nejdou.
Příklad: Marie je tichá introvertka, ale má talent pro psaní. Komunikační kompetenci s ní můžete rozvíjet přes blog o jejím koníčku, ne nutně jen přes ústní prezentace. Tomáš má analytický talent – může ve skupinové práci přispět jako "expert na data" a postupně se učit spolupráci přes to, co mu jde.
To není obcházení požadavků RVP. Je to respektování individuality žáka a hledání cesty, která ho skutečně posune vpřed.
Nejde o nálepkování
Poznání talentů není o tom žáky zaškatulkovat ("Ty jsi kreativec, ty jsi analytik"). Naše osobnost není neměnná. Když žák ví, že mu určitá vlastnost chybí a limituje ho, může na ní vědomě pracovat.
Když žák chápe své talenty, získává:
-
výchozí bod – ví, kde má přirozenou sílu,
-
motivaci – vidí, jak jeho jedinečnost může přispět,
-
směr – dokáže si představit, jak se posunout i v oblastech, které mu jdou hůř.
Jak to může fungovat v praxi?
Kompetence k učení
Žák objeví svůj způsob učení. Ten s talentem pro představivost může využít myšlenkové mapy, společenský typ zase studijní skupinu. Analytik potřebuje strukturované poznámky, kreativec učení spojuje s příběhem.
Kompetence k řešení problémů
Můžete nechat žáky řešit úkoly způsobem odpovídajícím jejich talentům. Kreativec hledá netradiční řešení, systematik vytváří strukturovaný postup, praktik jde rovnou k testování.
Kompetence komunikační
Zkuste adaptovat podle komunikačních preferencí. Introvert formuluje myšlenky nejprve písemně, extrovert debatuje ve skupině. Oba rozvíjejí komunikaci – jen každý po své cestě.
Kompetence digitální
Propojte s konkrétními talenty – vizuální design pro kreativce, datová analýza pro analytiky, psaní kódu pro systematické myslitele. (Více o digitální kompetenci v samostatném článku).
Kompetence pracovní
Můžete stavět na pochopení pracovního prostředí, ve kterém žák funguje nejlépe. Organizační talent koordinuje školní akce, manuální zručnost vyniká v praktických projektech. Každý tak postupně poznává své pracovní preference.
Kompetence občanská
Zkuste propojit talenty s potřebami komunity. Ten, kdo rád komunikuje moderuje školní parlament, empatický žák pomáhá v peer programech, analytik zpracovává data o fungování školy. Každý vidí, jak může přispět.
Kompetence k podnikavosti
Žáci identifikují oblasti, kde mají díky svým talentům "konkurenční výhodu". Kreativec může založit školní časopis, technicky zdatný nabízí IT pomoc, organizátor vytváří systém pro sběr plastových víček.
Kompetence osobnostní a sociální
Rozvíjí se už tím, že žáci poznávají své talenty – jde o sebepoznání a seberegulaci, které RVP zdůrazňuje.
Mikro-zásahy: Malé kroky, velký efekt
Nemusíte přestavět celou výuku. Stačí malé vědomé kroky:
"Talentový kruh" (5 minut na začátku hodiny)
Před skupinovou prací: "Kdo využije svůj organizační talent? Kdo kreativitu? Kdo analytické myšlení?" Žáci se učí vědomě volit strategie.
"Převodník talentů"
Když žák říká "tohle neumím", můžete pomoci: "Máš dobrou představivost – zkus ten matematický příklad převyprávět jako příběh."
Talentové tandemy
Zkuste párovat žáky s doplňujícími se talenty. Kreativec s nápadem spolupracuje se systematickým organizátorem – oba se od sebe učí.
Jak poznat talenty žáků?
Můžete to dělat postupně pozorováním a rozhovory. Nebo využít nástroje, které vám s tím pomohou.
Například Salmondo na základě diagnostického testu identifikuje 4 až 6 dominantních talentů každého žáka a nabídne konkrétní tipy, jak s nimi ve výuce pracovat. Získáte přehled o celé třídě, vidíte profily žáků a dostáváte inspiraci pro práci v hodinách.
Ať už zvolíte jakoukoli cestu, může být užitečné vidět v každém žákovi nejprve to, v čem je dobrý – a z toho stavět rozvoj všech osmi klíčových kompetencí.
Chcete se ponořit hlouběji do tématu? V naší Salmondo akademii – bezplatném elearningu najdete podrobnější text o propojení klíčových kompetencí s talenty žáků.