Kurz DVPP: Vedení poradenského rozhovoru


Připravili jsme nový praktický kurz pro kariérové a výchovné poradce, kteří chtějí vést rozhovory s žáky jistěji, s větším porozuměním a konkrétními podklady.

Naučíte se, jak využít výsledky testu Salmondo při rozhovoru se žákem tak, aby z nich vznikl smysluplný plán dalšího rozvoje – ne jen „povídání o výsledcích“.

Hlavní téma kurzu je vedení poradenského rozhovoru s využitím výstupů z diagnostických nástrojů.

Kurz je financovatelný přímo šablonou na DVPP v rozsahu 8 hodin v rámci operačního programu OP JAK (šablony I nebo nové šablony II). V rámci tohoto kurzu získá účastník poradenský účet s přístupem k aplikaci Salmondo pro svoji školu pro 20 žáků.

Diagnostika v kariérovém poradenství

Základní informace o kurzu

    • Cena: 3 950 Kč
    • Pro koho je kurz určen: Kurz je určen zejména výchovným a kariérovým poradcům.
    • Jak kurz probíhá: Kurz probíhá online ve formě dvou setkání (každé dlouhé 4 vyučovací hodiny)

Co získáte díky účasti na kurzu:

    • Jistotu, jak vést rozhovor se žákem – krok za krokem podle ověřené struktury.
    • Praktické ukázky práce s testem Salmondo – jak číst výsledky a jak je převést do jazyka, kterému žák porozumí.
    • Sadu pracovních listů a scénářů konzultací – využitelných hned v praxi.
    • Přístup do aplikace Salmondo pro 20 žáků (včetně účtu poradce).
    • Osvědčení o účasti na kurzi

Poznámka: v případě potřeby většího počtu licencí se na kurz může přihlásit více pedagogů z dané školy (1 účastník = 20 licencí), případně lze dodatečné licence dokoupit samostatně.

Struktura kurzu: Vedení poradenského rozhovoru

Kurz je koncipován jako kombinace teorie, ukázek z praxe a praktického nácviku rozhovorů s využitím reálných výstupů z diagnostických nástrojů (zejména Salmondo). Účastníci se seznámí s celým procesem vedení poradenského rozhovoru od přípravy až po formulaci doporučení pro žáka i rodiče.

Blok 1: Úvod do psychodiagnostiky a kariérového poradenství

V úvodní části se podíváme na roli psychodiagnostiky v kariérovém poradenství. Účastníci se seznámí se základními typy testů, principy jejich využití ve škole a s tím, jak mohou pomáhat žákům lépe porozumět sobě i svým možnostem. Zaměříme se také na to, jak výsledky testů interpretovat tak, aby se staly se přirozenou součástí rozhovoru se žákem.

Cílem této části je vytvořit společný rámec a porozumění tomu, proč a jak testy v poradenství používat.

Blok 2: Struktura a principy vedení poradenského rozhovoru

Tento blok je zaměřený na samotné vedení individuálního rozhovoru se žákem. Účastníci získají konkrétní, v praxi ověřené struktury kariérových konzultací, které mohou okamžitě využít. Ukážeme tři varianty vedení rozhovoru podle časových možností školy:
- pokud má poradce k dispozici jednu konzultaci (60 min),
- dvě navazující konzultace,
- nebo tři konzultace, které umožní jít do větší hloubky.

Více informací

Vysvětlíme, jak každou variantu efektivně využít, aby rozhovor měl pro žáka smysl a přinesl reálný posun v přemýšlení o sobě i o volbě školy.
Zaměříme se také na principy, které podporují otevřenost, důvěru a samostatné přemýšlení žáka, a na to, jak přirozeně zapojit výsledky testů a další školní podklady do rozhovoru.

Součástí této části jsou také doporučené pracovní listy, přípravné materiály a podpůrné pomůcky, které mohou poradci využít buď při přípravě, nebo přímo během konzultace.

Hlavním výstupem této části je jasný návod, jak vést poradenský rozhovor – krok za krokem – bez ohledu na to, kolik času má poradce k dispozici.

Blok 3: Praktická práce s výsledky testů a modelové rozhovory

V této části už půjdeme do praxe. Účastníci si vyzkouší, jak výsledky testu Salmondo propojit s vedením rozhovoru se žákem tak, aby podpořil jeho sebepoznání a reálné přemýšlení o volbě školy. Na konkrétních příkladech si poradci vyzkouší, jak výsledky testů využít jako přirozený podklad pro práci s motivací, zájmy a silnými stránkami žáka.

Více informací

Budeme také pracovat s modelovými scénáři z praxe, které ukazují různé situace a přístupy – od rozhovorů se žáky, kteří si nejsou jistí svým směrem, až po ty, kteří už mají jasnější představu, ale potřebují ji zkonkretizovat.

Cílem této části je převést teorii do praxe – získat jistotu při práci s testy a inspiraci pro různé typy kariérových rozhovorů.

Blok 4: Sdílení zkušeností, dotazy a závěrečná reflexe (cca 45 min)

Závěrečná část je věnovaná sdílení zkušeností, postřehů a nápadů z praktické části i z vlastní praxe účastníků.
Účastníci mají prostor pro otázky, výměnu zkušeností i krátkou reflexi toho, co pro ně bylo nejpřínosnější a co by chtěli dále rozvíjet.

Cílem je uzavřít program s jasným porozuměním hlavních principů a s pocitem jistoty, jak nové poznatky začít využívat ve své práci.

Aktuální termíny

Licence a přístup do Salmonda pro žáky (včetně metodiky) získáte ihned po registraci na kurz a zaplacení zálohové faktury. Pokud nemáte v plánu pro financování využít šablony (které vyžadují "živou" účast na kurzu), JE MOŽNÉ ZAKOUPIT POUZE ZÁZNAM. Tuto možnost můžete vybrat v rámci registrace na kurz.

1. část (4 vyučovací hodiny + 15 min. přestávka)

2025

2026

2. část (4 vyučovací hodiny + 15 min. přestávka)

2025

2026

Pokud vám žádný termín nevyhovuje, ale máte zájem se kurzu účastnit, vyplňte registraci a vyberte možnost "nehodí se žádný termín". Jakmile budeme vypisovat nový termín, ověříme s vámi vaši časovou dostupnost, abychom vybrali termín, který vám bude vyhovovat.

Kdo kurz vede?

Jana Valušová je talentová a kariérová poradkyně, která se specializuje na rozvoj dětí, dospívajících i dospělých. Pomáhá objevovat přirozené talenty a silné stránky a propojuje je s výběrem školy, povolání i každodenním fungováním. V Salmondu se dlouhodobě věnuje interpretaci výsledků testování a zároveň se spolupodílí na tvorbě metodiky, která propojuje seberozvoj s praktickým rozhodováním o vzdělání.

Má za sebou stovky hodin individuálních konzultací s dětmi, studenty i rodiči, dlouhodobě působí na veletrzích středních škol a spolupracuje v této oblasti i se vzdělávacími instituty i neziskovými organizacemi.

Jana se zároveň věnuje vzdělávání kariérových poradců, učitelů a dalších odborníků, kteří se věnují rozvoji dětí a mladých lidí – školí, jak využívat psychodiagnostické testy v praxi, jak vést kariérový rozhovor, jak děti podporovat v objevování a rozvoji jejich talentů i při volbě dalšího studia.

Jana Valušová

Reference

„Seminář mi ukázal, jak s dětmi vést rozhovor zaměřený na podporu sebepoznání, ne jen na výběr školy.“

Orysia Flyunt
Specialistka kariérového poradenství, ICP
"Nejpřínosnější pro mě byla část věnovaná interpretaci výsledků. Velkým přínosem pro mě byly také zkušenosti, o které se podělila Jana.“
Olha Shovkova
Specialistka kariérového poradenství, ICP

„Byla jsem příjemně překvapena, jak detailně jste připravila scénáře pro práci s klienty.“

Michaela Čapková
Kariérová poradkyně, ICP

„Nejpřínosnější pro mě byla část o interpretaci výsledků a konkrétní ukázky práce s žákem. Pomohlo mi to propojit teorii testu se skutečnou praxí a uvědomit si, jak výsledky efektivně komunikovat."

Orysia Flyunt
Specialistka kariérového poradenství, ICP

„Je to komplexní, ale velmi přehledný úvod do kariérového poradenství, který dává do rukou ověřené nástroje a přesnou metodiku, jak s nimi hned začít pracovat."

Liliia Kochetkova
Specialistka kariérového poradenství, ICP
Seminář je velmi srozumitelný a inspirativní. Dává účastníkům konkrétní nástroje, jak začít s dětmi pracovat i bez předchozí zkušenosti v poradenství."
Olha Shovkova
Specialistka kariérového poradenství, ICP

Zajímá vás o kurzu cokoliv dalšího?

Žádný z uvedených termínů se vám nehodí nebo potřebujete o kurzu získat podrobnější informace? Neváhejte nás kontaktovat.